001 – Pilotaż Sztuki e-Commerce

Cześć, tu Marek Kich z pilotażowego odcinka podcastu „Sztuka e-Commerce”, czyli takiego miejsca, w którym będę opowiadał firmom, jak sprzedawać częściej, lepiej i więcej w kanale internetowym.

Z pilotażowego odcinka dowiesz się:

  • kim jest prowadzący,
  • o czym będzie podcast,
  • dla kogo będzie podcast.

Inaczej mówiąc, w niecały kwadrans poznamy się lepiej i będzie Ci łatwiej podjąć decyzję, czy wpaść następnym razem (mam nadzieję, że wpadniesz?).

Listen to „001 – Pilotaż sztuki e-Commerce” on Spreaker.

Transkrypcja odcinka

Przyznam szczerze, że nie wiedziałem, że to będzie aż takie skomplikowane, bo przywitanie już mam po prostu wymyślone i przećwiczone na milion sposobów i gdybym tak policzył cały ten czas poświęcony na witanie się, testowe nagrania, sklejanie do kupy, usuwanie tego i robienie od nowa, to myślę, że byłoby już dzisiaj tego materiału na kilkadziesiąt odcinków.

A nie ma nawet jeszcze muzyczki, nie ma wstawek, nie ma okładki, nie ma strony internetowej i wielu, wielu innych rzeczy. Ale chciałbym wyrobić się przed 2030, więc lecimy z tym co mamy.

A dzisiaj będzie dosłownie krótko i między innymi po to jest ten pilotaż, żebyś mógł poznać trochę prowadzącego, trochę to, o czym będzie podcast, dla kogo będzie ten podcast, jakie tematy będą się przewijały, jakich będę chciał unikać jak ognia i tak dalej i tak dalej. Powiem Ci też, jak będzie można pomóc, przysłużyć się rozwojowi tego podcastu i wszystko inne, co pozwoli Ci wyrobić sobie swoje własne zdanie na temat tego, czy warto tutaj zajrzeć następnym razem. No i oczywiście ja mam nadzieję, że podejmiesz taką decyzję, że warto i usłyszymy się już niebawem w kolejnym odcinku.

Ale na razie robimy oficjalny start, Marek Kich – podcast „Sztuka e-Commerce”. Klamka zapadła, jedziemy!

Po co powstał podcast „Sztuka e-Commerce”?

No i w ramach jechania zacznę od tego, czemu to robię. To jest najważniejsze, żeby wytłumaczyć, po co to wszystko się dzieje.

A powód jest prozaiczny, bo tak naprawdę mimo rozwoju Internetu i e-Commerce w Polsce, ja nie czuję, żeby było aż tak dużo tej wiedzy merytorycznej czy eksperckiej. Te wszystkie artykuły, które się pojawiają, są mocno porozsiewane po Internecie. A przede wszystkim są w formie pisemnej, więc to jest dość duże utrudnienie dla ludzi, którzy na przykład, tak jak ja, podróżują, albo woleliby po prostu sobie niektóre rzeczy posłuchać.

No i mam nadzieję, że w tej niszy pojawię się właśnie ja, cały na biało i będę mógł o tym mówić, żeby niektórzy mogli sobie posłuchać.

Natomiast jeśli będziecie chcieli poczytać, to oczywiście będzie taka możliwość w formie transkrypcji, ale wymaga to strony internetowej, która jeszcze jest w produkcji. Ale dam znać, jak już się pojawi.

Tyle tytułem powodów. Jak mówiłem, mało skomplikowane i dość prozaiczne. Czas przejść do prowadzącego, czyli tego, czemu ja właściwie się wymądrzam i czy ja mam na to wszystko papiery.

Kilka słów o prowadzącym

No i mam nadzieję, że trochę mam. I to trochę to jest ponad 10 lat, bo mniej więcej wtedy zaczynałem swoją przygodę w e-Commerce. Żeby tak lepiej to zobrazować, to były czasy, kiedy królował osCommerce i wystarczyło naprawdę mieć po prostu sklep internetowy, wydać na niego stosunkowo niewielkie pieniądze, nawet jak na tamte czasy, no i skutecznie konkurować.

Dzisiaj oczywiście ten krajobraz jest zupełnie inny. W międzyczasie duzi gracze poupadali, kilku się oczywiście też pojawiło. Pozmieniała się cała technologia. Zmieniły się trendy. No i przede wszystkim zmieniły się też oczekiwania tych klientów. Ja miałem to wszystko okazję przeżywać razem z tymi klientami, ale też po stronie agencji, bo większość tego czasu spędziłem w X-Coding IT Studio – i to jest właśnie taka agencja e-Commerce, którą założyłem kilka lat temu z Maćkiem.

O Maćku też będzie jeszcze pewnie sporo w tych nagraniach. No i tą agencję prowadzimy do dzisiaj, ona ma już kilkadziesiąt osób, no i fajnych parę projektów w portfolio, które nam też dostarczały ciekawych doświadczeń.

Więc moje doświadczenia mają tak naprawdę dwa poziomy. Z jednej strony to jest płaszczyzna agencji. Z drugiej to jest płaszczyzna klienta, więc tak hybrydowo mogę spojrzeć na projekt, widzieć go od strony realizacji, ale też późniejszego rozwoju i uważam, że to jest taka perspektywa, którą po prostu warto mieć, żeby rozumieć, jak te wszystkie mechanizmy działają.

Po stronie agencji uczyłem się praktycznie wszystkich aspektów wdrażania e-Commerce, bo częściowo nawet sam to programowałem, czyli mam też takie kompetencje technologiczne. Natomiast rozwijając firmę, moje doświadczenie opierało się również o HR, o marketing, trochę sprzedaż, trochę prowadzenie projektów. Jednym słowem – wszystko, co dotyczy tak naprawdę właściciela firmy.

Natomiast po stronie klientów uczyłem się przede wszystkim tego, jak robić dobrą sprzedaż w Internecie i to doświadczenie dzisiaj naprawdę procentuje, bo właśnie po stronie klientów uprawiam, można powiedzieć, konsulting merytoryczny, biznesowy i strategiczny, czyli faktycznie pomagam im sprzedawać lepiej w Internecie.

Po stronie agencji został mi natomiast rozwój, dzisiaj jestem głównie odpowiedzialny za pozyskiwanie nowych klientów i uczenie tak naprawdę rynku tego, jak taki dobry e-Commerce powinien wyglądać.

No i cały ten background, o którym mówię, jest tak naprawdę wstępem do treści właściwej, czyli tego, o czym będzie dzisiejszy podcast i o czym będą kolejne odcinki i o czym całe to przedsięwzięcie.

O czym będzie „Sztuka e-Commerce”?

Przede wszystkim ze względu na moje doświadczenie mam zamiar poruszać się bardzo, bardzo szeroko wokół e-Commerce i w ogóle wokół sprzedaży w Internecie, bo e-Commerce to nie jest oczywiście wszystko. Mam zamiar poruszać perspektywę firmy wdrożeniowej. Chcę też patrzeć na to oczami klientów i tego, jak taką firmę wdrożeniową oceniać i rozliczać i jak z nią w ogóle rozmawiać. Więc możesz liczyć na naprawdę bardzo dużo różnych tematów.

Pojawią się takie zagadnienia jak organizacja projektów, w ogóle zakamarki realizacji, to co może pójść nie tak, jak z niektórymi rzeczami sobie radzić. No i później po wdrożeniu oczywiście jak skalować sprzedaż, jak uprawiać skuteczny marketing, jak skalować firmę sprzedażową, jakie narzędzie mogą się przydać, co analizować, w jaki sposób, za pomocą czego, w którym miejscu i tak dalej i tak dalej.

No i oczywiście absolutnie nie mam zamiaru udawać, że ja jestem w stanie na to wszystko sam odpowiedzieć i być ekspertem we wszystkim, więc tu będzie bardzo fajne miejsce na to, żeby pojawili się goście. Ci goście będą mieli to do siebie, że przede wszystkim będą mieli papiery na naprawdę zaawansowaną sprzedaż w Internecie, jakąś potwierdzoną historię sukcesu i mam nadzieję, że będą znowu po obydwu stronach: czyli z jednej strony będą to eksperci branżowi, z drugiej strony to będą właściciele sklepów, a z trzeciej strony mam nadzieję pracownicy każdego szczebla po obu stronach, odpowiadający za to, żeby ten e-Commerce wyglądał i sprzedawał na najwyższym poziomie.

Od razu widać, myślę, komu taka treść się może przydać.

Skoro mamy ekspertów branżowych, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami, to chciałbym, żeby po drugiej stronie byli ich koledzy z tej samej półki – z tej samej szuflady, można powiedzieć. Tylko z troszeczkę mniejszym doświadczeniem, a chcących trochę się więcej po prostu nauczyć.

Więc jeżeli jesteś odpowiedzialny za wdrożenie i rozwój e-Commerce, zarówno po stronie agencji i po stronie firmy, czyli jesteś Product Ownerem, Project Managerem, programistą i tak dalej i tak dalej, to mam nadzieję, że dokładnie ten podcast jest dla Ciebie.

Chciałbym, żeby też nie wyglądało to tak, że ta wiedza będzie super ekspercka. Chciałbym, żeby zarówno początkujący słuchacz, jak i trochę bardziej profesjonalny z wieloletnim doświadczeniem znaleźli tutaj coś dla siebie. No bo i takiej i takiej wiedzy brakuje co do zasady w Internecie.

A skoro o brakach mowa.

Chciałbym od razu powiedzieć, czego będę chciał unikać po to, żeby można było mnie później złapać za słowo. I taką podstawową rzeczą jest na pewno autoreklama, czyli po pierwsze promowanie nas jako zbawienia na wszystkie możliwe problemy świata – absolutnie tak nie jest. Z drugiej strony promowania rzeczy, czy narzędzi, których albo nie sprawdziłem, albo sprawdziłem i niekoniecznie uznaję za wartościowe.

I tutaj oczywiście małe sprostowanie – ja mam zamiar mówić o tym, jak pewne rzeczy robimy u nas, natomiast nie chciałbym, żeby to było nachalne. A z drugiej strony chciałbym, żeby to było obiektywne, bo nie ukrywajmy, jak każda agencja – nam też zdarzały się problemy. My też pewne doświadczenia wyciągnęliśmy na podstawie błędów, które popełniliśmy i nie chciałbym co do zasady tego unikać. Chciałbym pokazywać, jak niektóre rzeczy naprawiać i chciałbym, żebyś też mógł się nauczyć na naszych błędach, żebyś po prostu sam nie musiał ich popełniać.

No i podobnie jest z właściwie z gośćmi.

Jeżeli gość przychodzi, to nie dlatego, że ma nazwisko, bądź jest z firmy X czy Y, tylko dlatego, że ma wiedzę. I mam nadzieję, że ta wiedza będzie wystarczająca do tego, żeby przykuć Twoją uwagę i że będziesz naprawdę chętnie wracał tutaj, żeby posłuchać kolejnych gości, czy kolejnych odcinków.

Pozostają nam dwie kwestie organizacyjne jeszcze na dzisiaj.

Gdzie słuchać kolejnych odcinków?

Pierwsza jest taka: gdzie mnie znajdziesz? No, mam nadzieję, że gdziekolwiek byś mnie nie chciał posłuchać, to właśnie tam mnie znajdziesz. Czyli popularne platformy podcastowe.

Jeszcze prawdę mówiąc nie wiem nawet, ile ich jest i jakie one są, ale chciałbym być tam właśnie w każdym z tych miejsc.

Niebawem wystartuje też strona marekkich.pl, bądź sztuka-ecommerce.pl, bo jeszcze nie zdecydowałem. Natomiast niezależnie od adresu już dzisiaj zapraszam. Głównie dlatego, że będą tam po prostu materiały, transkrypcje i mam nadzieję, że też różnego rodzaju narzędzia, które trochę poszerzą tę wiedzę i będą opisywały każdy odcinek osobno i będą takim, mam nadzieję, fajnym toolboxem, który przysłuży się każdemu e-Commerce. W międzyczasie oczywiście robi się też fanpage, żebyśmy pozostali w kontakcie. Pewnie jakieś grupy się pojawią. No jest tych pomysłów dużo, zobaczymy w którą stronę to skręci. Nie chcę dzisiaj mówić na sto procent, że coś się wydarzy w jakiś sposób, ale generalnie chciałbym być po prostu wszędzie, nie minąć się z Tobą i innymi osobami, które tej wiedzy potrzebują.

I mam taką cichą nadzieję, że jeżeli gdzieś mnie znajdziesz, to nie będziesz już taki i zostawić coś po sobie. Czyli dasz może komentarz, może ocenę, może podzielisz się ze znajomymi albo z osobami, którzy takiej wiedzy po prostu potrzebują. W ten sposób pozwalasz jednocześnie mi docierać do innych, a być może robisz dobry uczynek i robisz komuś taką naprawdę fajną przysługę na przyszłość.

No i co, wcale nie było tak strasznie. Okazuje się, że dało się wszystko nagrać podczas jednego nagrania i nie poprawiać tego siedemset tysięcy razy, więc to jest dość duża zmiana w stosunku do poprzednich prób.

Na koniec chciałbym zostawić Cię z taką osobistą prośbą. Chciałbym, żebyś po prostu dał znać o tym, co mogę zrobić lepiej. O tym, jak mogę sprawić, że kolejny odcinek będzie po prostu dla Ciebie bardziej interesujący. Może czegoś Ci brakuje. Może jest jakiś problem techniczny, o którym ja nawet jeszcze nie wiem.

Jednym słowem – daj po prostu znać, zróbmy niektóre rzeczy razem i wtedy na pewno i dla Ciebie i dla innych słuchaczy to wszystko będzie ciekawsze.

Więc, zamykając temat, ja naprawdę czekam na kontakt od Ciebie. Tymczasem na dzisiaj tyle. Mam nadzieję, że przekonałem Cię do tego, żeby wpaść na następny odcinek, który ukaże się naprawdę już niebawem. A tymczasem do usłyszenia!